Enhedslisten: Mindesmærker for nazisternes ofre i Odense skal ikke kunne fjernes af privatpersoner

Tirsdag 9. juni stiller Enhedslisten på baggrund af nye informationer forslag i By- og Kulturudvalget om at ændre flertallets tidligere beslutning.

Søren Freiesleben: Jeg mener ikke, det er værdig behandling af dem, nazisterne dræbte under 2. Verdenskrig og deres efterkommere.

Reza Javid: Flertallet har for alvor snublet over denne sag. En mindesten på et offentligt fortov har intet med privatlivets fred at gøre.

Baggrund

Snublesten er små kunstværker på knap 10 x 10 centimeter, som man lægger ned i vejen for at mindes et af nazismens ofre. Snubler man over dem? Ja, men kun i overført forstand. De ligger i mange byer i Europa allerede. Og Enhedslisten ønsker også at de skal lægges i Odense. Men det har et flertal i By- og Kulturudvalget foreløbigt sat en kæp i hjulet for. Ved at tilføje betingelser til den oprindelige indstilling til dagsordenspunktet. Den første betingelse er, at grundejeren, der bor ved den offentlige vej, hvor snublestenen lægges, skal give tilladelse. Den anden betingelse er, at den nye grundejer i forbindelse med et salg skal kunne forlange stenen fjernet. Med andre ord vil et flertal i By- og Kulturudvalget bestående af Socialdemokraterne, Venstre og Konservative fjerne mindesmærker, som samtidig er små kunstværker, hvis det er den nye grundejers ønske.

Enhedslistens holdning

Enhedslisten var eneste parti, der stemte mod betingelserne i udvalget. Betingelserne var et forslag stillet af Venstre.

”Jeg mener ikke, det er værdig behandling af dem, nazisterne dræbte under 2. Verdenskrig og deres efterkommere” siger Enhedslistens gruppeformand i Odense Byråd Søren Freiesleben, der selv sidder i udvalget. Han fortsætter: ”Men jeg mener heller ikke, man kan byde kunstneren det. Man siger jo dybest set til dem, at de skal have lov til at lægge et mindesmærke, men at det sagtens kan blive gravet op igen i morgen. Eller om et år. Eller ti. Og man giver private grundejere lov at bestemme, hvad der skal ske med vores offentlige veje. Det er meget uheldigt. For det gør man jo ikke i andre tilfælde. Med HC Andersens fodspor, brandhaner, skilte, busstoppesteder eller vejtræer. Så hvorfor lige her?”

Enhedslistens politiske ordfører i Odense Reza Javid mener heller ikke, at det er en god idé at grave mindesmærker op: ”Flertallet har for alvor snublet over denne sag. Ingen privatperson skal have lov til at få fjernet mindesten for nazismens ofre i Odense! Flertallets forbehold er en ommer og skal ændres.  Det er disrespekt overfor ofrene. En mindesten på et offentligt fortov har intet med privatlivets fred at gøre” udtaler han.

Forslag fra Enhedslisten i By- og kulturudvalget tirsdag 9.6.2020

Nu er det kommet frem at kunstneren ikke ønsker at lægge flere sten, så længe forbeholdet fastholdes. Enhedslisten har valgt at stille et initiativretsforslag i udvalget i ly af de nye oplysninger i sagen: ”De nye informationer giver os mulighed for at stille forslag om at ændre udvalgets tidligere beslutning, og det gør vi i håb om, at det får resten af udvalget på bedre tanker” siger Reza Javid.

”Så nu er det op til udvalget at få rettet op på denne helt forkerte beslutning” afslutter Søren Freiesleben.

Link til By- og kulturudvalgsdagsorden (Se punkt 15):  https://www.odense.dk/politik/dagsordner-og-referater/by-og-kulturudvalget?DagsordenID=1122