Enhedslisten Odense foreslår gratis mundbind i busserne i Odense

Sundhedsmyndighederne anbefaler nu brug af mundbind i kollektiv transport. Enhedslisten Odense mener, at kommunen skal tilskynde borgerne til at bruge mundbind for at mindske smitterisiko og foreslår, at kommunen undersøger muligheden for at forsyne alle busserne i Odense med mundbind, således at passagerer, som ikke har mundbind med, kan få et gratis mundbind, som de kan bruge i bussen.
Enhedslisten mener, at Odense Kommune på den måde skal gå foran og tilskynde flere borgere til at bruge bussen, ikke mindst de sårbare borgere, som på grund af større smittefare kan være betænkelige ved at bruge offentlig transport.
I august og september starter skoler og uddannelsesinstitutioner og der er flere, der tager bus og dermed opstår større smitterisiko. Vi skal gøre alt for at forhindre en ny coronabølge med menneskelige omkostninger.
Enhedslisten foreslår, at ordningen med gratis mundbind i busserne i første omgang starter fra 1. september i 2 måneder på forsøgsbasis i myldretid for at vurdere omfang, effekt og udgift. Det kan vise sig, at ordningen tjener sig ind, hvis det betyder, at flere tager bussen. Det mener vi er et forsøg værd. Vi kan efterfølgende tilpasse ordningen afhængig af udgifter og udbytte og afhængig af om nuværende anbefaling om brug af mundbind i kollektiv trafik bliver et påbud i nær fremtid, sådan som Enhedslisten har foreslået på landsplan. Enhedslistens har også et forslag i Folketinget om gratis mundbind til lavindkomstgrupperne.
En vigtig gevinst af gratis mundbind i busserne vil være, at tilgængeligheden gør det nemt og dermed tilskyndes flere mennesker til at bruge det og at det dermed bliver mere almindelig med mundbind i busserne.
Vi skal passe på hinanden og især på de sårbare borgere og det kan vi bl.a. gøre ved at stille gratis mundbind til rådighed i busserne. Hvis man får brug for at tage bussen, så er det ikke altid muligt at man lige kommer forbi et apotek og køber mundbind først.
Ordningen er først og fremmest rettet mod passagerer, hvis økonomi gør det vanskeligt at købe mundbind selv, samt de borgere, som har glemt at have mundbind med. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil Enhedslistens opfordring derfor være at alle, der har råd, selv skaffer og tager mundbind med i bussen.