Enhedslisten Odense siger nej til besparelserne på børn- og ungeområdet

Pressemeddelelse 27.11.2018

Enhedslisten Odense stemmer nej til besparelserne på børn- og ungeområdet

Enhedslisten mener, at vi i kommunen skal undgå besparelse og nedskæring på de primære velfærdsområder: børn og unge, ældre, syge, handicappede og det sociale område. I stedet for skal vi prioritere dem.

Der var besparelser på 43,7 mio. kr. på dagsorden til mødet i Børn- og Ungeudvalget i dag.

Udvalgsmedlem for Enhedslisten Reza Javid udtaler: ”Vi gik til udvalgsmødet med det klare formål at kæmpe for at undgå disse besparelser. De er opstået som direkte konsekvens af tidligere politiske beslutninger og prioriteringer i Byrådet. Vi synes ikke vi skal lade vores uheldige måde at forvalte økonomien på ramme vores børn og andre sårbare grupper i byen. Vi må lade de ekstra penge, som skattestigningen giver byens børn og unge gøre gavn og kompensere for noget af de massive nedskæringer, som området har været i gennem tidligere år. Man giver ikke børn en gave, for at snuppe noget af gaven igen. Vi gik til udvalgsmødet for at finde en løsning.

På mødet i dag fremsatte vi forslag om at udskyde beslutningen til næste udvalgsmøde om to uger, så forvaltningen og os andre havde tid til at vurdere og beregne de nye forslag. Hvorfor så travlt med at gennemføre besparelser uden den nødvendige tid til vurdering af deres konsekvenser på et oplyst grundlag? Især er vi bekymret for nedskæringerne på grund af bristede forudsætninger ifm det sammenhængende borgerforløb fra 2016. Problemet er ikke blevet løst med det nye forslag fra S, SF og R, som nu er blevet vedtaget. Det bliver bare skubbet til 2020.

Belært af tidligere erfaringer har vi i Enhedslisten en naturlig skepsis overfor pludselige tal og forslag om besparelser, som har negative konsekvenser for borgere, for arbejdets kvalitet men også for vores medarbejdere, både dem, som skal løbe hurtigere og dem, som bliver afskediget.

Vi valgte derfor at stemme nej til det nye besparelsesforslag, som vi mener, vil indebære forringelser, som rammer vores personale og direkte og indirekte rammer børnene i sidste ende. I Enhedslisten står vi sammen med forældre, børn og vores personale. Vi er glad for, at deres protester har haft effekt. Vi vil fortsat kæmpe for at styrke velfærdsområderne og finde nogle fælles løsninger.