Enhedslisten Odense fremsætter sit budgetforslag for 2020 på byrådsmødet 30.10.2019. En halv time ekstra hjælp om ugen til ældre, 30% billigere kollektiv trafik og flere ressourcer til socialt udsatte, mennesker med handikap, klima og miljø og borgernes retssikkerhed er blandt de tiltag, som har fundet vej til Enhedslisten Odense’s budgetforslag, som partiet fremsætter på byrådsmødet 30. oktober.
Onsdag 30.10.2020 bliver der på byrådsmødet sat punktum for Odense Kommunes budget 2020. Desværre er der et flertal bestående af S, SF, DF, R, K og Alternativet, som er indgået et budgetforlig med ca. 233 mio. kr. nedskæring på alle områder og med skattelettelser til erhvervslivet, plus forberedelse af salg af vores kritiske indfrastruktur Fjernvarme Fyn. Enhedslisten Odense kan selvfølgelig ikke acceptere det og står udenfor forliget. Enhedslisten Odense fremsætter derfor sit eget budgetforslag, som vi har udarbejdet og som bliver fremsat på byrådsmødet den 30.10. Forslaget kunne selvfølgelig være bedre, og der er flere gode ting, der kunne komme med, men det vigtigste er, at vi viser en anden vej og et alternativ uden forringelser til budgetforliget. Et alternativ med flere gode røde og grønne tiltag.
Det er et budget, som i modsætning til 6 partiers budgetforlig, ikke skærer ned på det sociale område, børn og unge, medarbejdernes medindflydelse, psykisk og fysisk arbejdsmiljø, vedligeholdelse, kultur og miljø. Alle de nedskæringer, som S, DF, R, K og Alternativet vil gennemføre på de nævnte områder er fjernet i Enhedslistens budgetforslag.
Vi vil ikke skære ned, forringe servicen og afskedige pædagoger, lærere og andre medarbejdere.
Vi har bl.a. afsat penge til at dække merforbruget på børn og unge, ældre og handikap og social- og beskæftigelsesområdet i 2019, sådan at man ikke er tvunget ud i smertefulde nedskæringer i år og vi har samtidig afsat 100 mio. kr. til et budgetværn på det specialiserede socialområde, så vi heller ikke i de kommende år står i samme situation, hvor der skal skæres ned i de 3 forvaltninger.
Eksempler på nedskæringer, som Enhedslisten har fjernet i sit budgetforslag:
Børn og unge området, et område, som vi gerne vil styrke og ikke svække. Det er bl.a. nedskæring på Familie og Velfærd, som allerede er udfordret.
Ældre- og Handikapområdet bl.a. nedlæggelse af indsatsen mod ensomhed og Mimers Brønd, som retter sig mod de mest udsatte ældre i vores by. Vi vil gerne styrke ældre og handicapområdet og ikke svække det.
Kulturområdet i Odense bliver elitært og mennesker med lave indkomster mister deres adgang til kulturtilbud. Nedskæringerne forringer mulighed for lige adgang til kultur for alle uanset indkomst og andre begrænsninger. Her tænker vi f.eks. på bibliotekernes mulighed for at betjene ældre, mennesker med handicap og børn i udsatte områder.
Vedligeholdelse i By- og Kulturforvaltningen, som kan give bagslag i form af flere udgifter i fremtiden. Det er bl.a. nedskæring af vedligeholdelse af kommunale ejendomme til arbejdsmiljøforbedringer.
Nedskæringer der er i flere forvaltninger ift indsatserne for psykisk arbejdsmiljø og kompetenceudvikling.
Nedskæringer i MED-systemet, som kan svække medarbejdernes medbestemmelse og medindflydelse
Enhedslistens budgetforslag for 2020
1. Det specialiserede socialområde
Udgifterne til dette område er vanskelig og udregne på forhånd. Der har været merforbrug i flere år. Området er muligvis underbudgetteret, da stigningen kan konstateres på landsplan og ikke kun i Odense. Enhedslisten mener, at området skal undersøges, men vi mener, at de stigende udgifter skal dækkes, så forvaltningerne ikke skal i nye sparerunder på andre vigtige områder.
1.1. Merforbrug i 2019
Enhedslisten ønsker ikke af forvaltningerne skal ud og skære ned i 2019 pga. merforbrug på det specialiserede socialområde. Vi mener, at det er et fælles ansvar for kommunen og ikke kun for de enkelte forvaltninger. Derfor afsættes 100 mio. kr. i 2019 fra råderummet: 60 mio. til Børn- og Ungeudvalget, 20 mio. til Ældre- og Handikapudvalget og 20 mio. til Beskæftigelses- og Socialudvalget. Hvis merforbruget viser sig at være mindre end de nævnte beløb, overgår det til forvaltningernes budget for 2020 til det forebyggende arbejde på området.
1.2. Det specialiserede socialområde i 2020 og frem
Enhedslisten ønsker et budgetværn for området, så vi ikke står i samme situation næste år. Budgetværnet er på 100 mio. kr.: 60 mio. til Børn- og Ungeudvalget, 20 mio. til Ældre- og Handikapudvalget og 20 mio. kr. til Beskæftigelses- og Socialudvalget. Såfremt det viser sig, at der ikke er behov for de afsatte midler i 2020, overgår det til forvaltningernes budget for 2021 til det forebyggende arbejde på området.
- Demografibehov
Der afsættes 33,1 mio. kr. i 2020 stigende til 166,6 mio. kr. i 2023 og frem til at dække demografibehovet pga. flere børn og ældre.
- Beskæftigelse- og Socialområdet
3.1. Pulje til socialt udsatte
Enhedslisten ønsker af afsætte en pulje i 2020 og fremover på 2 mio. kr. under Rådet for Socialt Udsatte. Puljen kan søges af foreninger og andre til socialt- og sundhedsarbejde med de mest udsatte grupper i Odense f.eks. til mennesker med hjemløshedsproblem. Såfremt Rådet for socialt udsatte ikke ønsker at stå for opgaven placeres puljen under Beskæftigelses- og Socialudvalget.
3.2. Fra ledig til velfærdsmedarbejder *
Der afsættes 14 mio. kr. i 2020 stigende til 18 mio. kr. i 2022 til formålet.
3.3. Arbejdsmiljø for elever *
Der afsættes 8,4 mio. kr. i 2020 stigende til 11,7 mio. kr. i 2022 til formålet
3.4. Investeringsprojekt – Målrettede indsatser for dimittender *
Der investeres 10 mio. i 2020 og 2021 i målrettede indsatser for dimittender. Investeringsprojektet finansieres af sparede ydelser.
- Ældre- og handicapområdet
4.1. Undersøgelse af særlige forhold og behov hos ældre med anden baggrund end dansk
Enhedslisten ønsker af afsætte 200.000 kr. i 2020 og frem til undersøgelse og belysning af særlige forhold og behov hos ældre med anden baggrund end dansk i overensstemmelse med byrådsbeslutningen 6.3.2019: ”Ældre- og Handicapforvaltningen undersøger og belyser så vidt muligt området med henblik på en drøftelse og evt. videre behandling i Ældre- og Handicapudvalget”.
4.2. En halv time til service (klippekort) om ugen til ældre
Enhedslisten ønsker at afsætte 13 mio. kr. om året til ældre, så de selv får mulighed for at bestemme hvilken hjælp de har brug for og hvornår. Det gælder i første omgang ½ time til service om ugen til ældre i plejebolig inkl. Lysningen. Enhedslisten vil i de kommende år arbejde for at ordningen kan gælde hjemmeboende ældre.
4.3. Bedre normeringer til borgere med handikap på institution
Der afsættes 2 mio. kr. årligt til at forbedre normeringerne for borgere med handikap på institution. Enhedslisten er klar over, at behovet er større på det område og andre områder ifm. mennesker med handikap pga. nedskæringer i de sidste år. Vi foreslår, at behovet afklares i løbet af 2020 i samarbejde med mennesker med handikap og deres interesseorganisationer, og vi vil arbejde på at afsætte de nødvendige midler i de kommende år.
- Børn og unge
5.1. Socialrådgivere på børnehuse/dagtilbud
Enhedslisten ønsker at styrke det sociale arbejde og forebyggelse med børn så tidligt som muligt i børns liv. Der afsættes 2 mio. kr. i 2020 og frem til ansættelse af kyndige socialrådgivere, som skal dække alle børnehuse/dagtilbud i Odense. Det drejer sig om fysisk tilstedeværelse samt mulighed for råd og vejledning efter behov.
5.2. En bedre start for unge – alle unge skal med *
Der afsættes 15 mio. kr. i 2020 og frem til formålet.
5.3. Forebyggelse af kriminalitet, herunder SSP (BUF)
Der er behov for at styrke og udvikle forebyggelse af kriminalitet, så flere børn og unge får hjælp, som forebygger at de kommer i kriminelle miljøer eller hjælpes ud af kriminalitet. Derfor afsættes 2 mio. kr. i 2020 og frem til Børn- og Ungeudvalget til forebyggelse af kriminalitet gennem en styrkelse af SSP.
5.4. Fritidspas samt udstyr til børn og unge i økonomisk udfordrede familier
Deltagelse af fritidsaktiviteter styrker børn og unges trivsel, netværk og fremmer deres fysiske og psykiske sundhed. Det er desværre familier, som ikke har råd til det. Der afsættes derfor 0,5 mio. kr. årligt til dette formål.
5.5. Forebyggende indsatser for udsatte børn
Enhedslisten ønsker af afsætte 2 mio. kr. i 2020 og frem til at styrke den forebyggende indsats for børn i udsatte situationer.
5.6. Børnenes trivsel/psykisk sundhed i folkeskolen
Der er desværre en del børn, som ikke trives og har bl.a. problemer med ensomhed. Der afsættes 2 mio. kr. årligt til folkeskolerne til at arbejde med dette formål.
5.7. Trelærerordning på folkeskoler i 1. og 2. klasse i Dansk
At være god til at læse, skrive og forstå dansk er afgørende for børns fremtid. Der afsættes 15 mio. kr. i 2020 og frem til at parallellægge danskundervisning for 1. og 2. klasser, hvor der er 3 lærere til at arbejde og læse med børnene. På de skoler, hvor dette ikke kan lade sig gøre (hvor der bliver en klasse til overs, fordi summen af 1. og 2. klasser er ulige), skal ressourcerne gå til at styrke børnenes dansk på anden vis.
- Demokrati, kultur og retssikkerhed
6.1. Mangfoldighedsråd
Odense har brug for et råd bestående af videnspersoner, som kan give forvaltningerne gode råd og indspark på mangfoldigheds- og integrationsområdet. Rådet skal være høringsorgan i relevante beslutninger, og det skal have initiativret til at tage relevante emner op, udvikle forslag, deltage i den offentlige debat osv. Medlemmerne arbejder frivilligt. Rådet placeres under økonomiudvalget og sekretariat betjenes af Borgmesterforvaltningen med de eksisterende ressourcer. Der afsættes 50.000 kr. i 2020 og frem.
6.2. Borgerrådgiverfunktion i Odense
Enhedslisten ønsker at afsætte 2 mio. kr. årligt til en borgerrådgiverfunktion under byrådet. Borgerrådgiverfunktionen skal være med til at styrke borgernes retssikkerhed i kommunen, yde hjælp og vejledning til borgere og føre tilsyn med kommunens administration.
6.3. Mulighed for borgerforslag
Enhedslisten ønsker, at borgerne har mulighed for at samle et bestemt antal underskrifter til forslag, som så skal kvalificeres og behandles i byrådet. Der afsættes 0,25 mio. kr. i 2020 og frem til at etablere en portal til borgerforslag. De administrative behov til formålet tilvejebringes af de 5 forvaltninger, afhængig af forslagets relevans, indenfor eksisterende ressourcer.
6.4. Drift af Kulturelt samlingssted samt andre kultur- og civilsamfundstiltag i Vollsmose
I den tidligere ungdomsklub Pyramiden er der gode og uudnyttede faciliteter til foreningsaktiviteter både i og uden for bygningen. Pyramiden og den omkringliggende grund skal danne ramme om forskellige former for kreative fællesskaber og være base for udvalgte foreninger fra hele byen. Kulturelt samlingssted kan indgå i samarbejde med såvel Børn- og Ungeforvaltningen (UngOdense), Ældre- og Handicapforvaltningen (sundhed) samt Beskæftigelses- og Socialforvaltningen. Der skal være muligheder og aktiviteter for alle aldersgrupper. Der afsættes 3,2 mio. kr. til formålet fra 2021.
- Klima/miljø
7.1. Undersøgelse af luftkvalitet + luftkvalitetshandleplan *
Der afsættes 0,8 mio. kr. i 2020 og frem til undersøgelse af luftkvalitet og udarbejdelse af luftkvalitetshandleplan.
7.2. Kollektiv trafik i Odense skal blive 30% billigere
Der afsættes 16 mio. kr. årligt til at nedsætte prisen for borgere til kollektiv trafik. Indtil letbanen kommer i gang betyder det, at busbilletterne bliver 30% billigere end nu. Beløbet skal justeres efterfølgende, så det også er billigere at tage letbanen.
7.3. Pulje til klima og miljø
Der afsættes 15 mio. kr. årligt til en pulje under grønt råd/verdensmålsudvalget, som kan søges af foreninger, lokalsamfund, institutioner og lignende.
7.4. Bistader og beplantning på kommunale bygninger og arealer
Der afsættes 5 mio. kr. årligt til formålet i 2020 år og 3 mio. pr. år i resten af budgetperioden.
7.5. Stilling til klima- og miljøkoordinator i BUU (herunder fjordens dag)
Der afsættes 0,5 mio. kr. i 2020 og frem til ansættelse af en fuldtids miljøkoordinator til at understøtte arrangementer og aktiviteter om miljø og klima herunder fortsættelse og videreudvikling af fjordens dag.
7.6. Grønne indkøb *
Der afsættes 1 mio. kr. årligt. til grønne indkøb.
7.7. Energy LEAN *
Der afsættes 3,7 mio. kr. årligt til formålet.
- Tilbagekøb af besparelser
Enhedslisten ønsker ikke forringelser på velfærd, kultur og andre borgernære områder. Derfor tilbagekøbes en række besparelser i alle udvalg fra ”Omprioritering til velfærd”. De tilbagekøbte tiltag ses i oversigtstabellen.
- Anlæg
9.1. Nye børneinstitutioner
Der afsættes en samlet anlægsbevilling på 60 mio. kr. i budgetperioden til nye børneinstitutioner samt tilhørende afledt drift.
9.2. Skovplantning
Der afsættes en samlet anlægsbevilling på 15 mio. kr. til skovplantning i 2020 og 13,8 mio. kr. pr år i resten af budgetperioden.
9.3. Køb af dyrkningsret + køb til udlægning til vild natur
Der afsættes årligt 5 mio. kr. til køb af dyrkningsret + køb til udlægning til vild natur.
9.4. Afvikling af pavilloner og erstatning med nybyggeri *
Der afsættes en anlægsbevilling på 40 mio. kr. i 2020 til afvikling af pavilloner og erstatning af nybyggeri.
9.5. Nyt botilbud på handicapområdet *
Der afsættes en anlægsbevilling på 43 mio. kr. i 2020 til nyt botilbud på handicapområdet med tilhørende afledt drift.
9.6. Ekstra halkapacitet Østerbro *
Der afsættes en anlægsbevilling på 15 mio. kr. i 2020 til ekstra halkapacitet Østerbro med tilhørende afledt drift.
9.7. VVM letbane del 2, for 2020 og 2021 *
Der afsættes midler til udarbejdelse af en VVM af Letbanens linje 2. Den finansieres af de opsparede midler fra Letbanens linje 2.
9.8. Park + ride + bike *
Der afsættes anlægsmidler på 3 mio. kr. i 2020 til etablering af Park + Ride + Bike med tilhørende afledt drift.
9.9. Sikre skoleveje og cykelstier
Der afsættes en anlægsbevilling på 10 mio. kr. i 2020 til sikre skoleveje og cykelstier med tilhørende afledt drift.
9.10. Kulturelt samlingssted i Vollsmose
Der afsættes en anlægsbevilling på 2 mio. kr.
- Finansiering:
10.1. Grundskyld hæves
Grundskyldspromillen hæves fra 21,71 promille til 27,33 promille i 2020.
10.2. Dækningsbidrag hæves
Dækningsafgiften på erhvervsejendomme hæves fra 1,3 promille til 10 promille i 2020.
10.3. Skattesanktion
Der indlægges en forventet individuel skattesanktion, som følge af at merprovenu fra grundskyld og dækningsafgift på erhvervsejendomme overstiger Odense Kommunes tildelte ramme til skattestigning på 36,9 mio. kr. i 2020.
10.4 Nulstilling af demografipulje
Demografipuljen på 96,7 mio. kr. i 2020 stigende til 199,3 mio. kr. i 2023 indlagt i budgetforslaget nulstilles.
10.5 Demografiløft fra Økonomiaftale*
Demografiløft fra økonomiaftalen på 35 mio. kr. i 2020 og frem indlagt i budgetforslaget nulstilles.
10.6 forventet demografiløft fra kommende økonomiaftaler
Der indlægges et råderum som følge af forventet demografiløft fra kommende økonomiaftaler på 35 mio. kr. årligt fra 2021 og frem.
10.7 Driftspulje*
Driftspulje på 35 mio. kr. i 2020 og frem indlagt i budgetforslaget nulstilles.
10.8 Pulje til afledt drift*
Pulje til afledt drift på 5 mio. kr. i 2021 stigende til 10 mio. kr. i 2023 indlagt i budgetforslaget nulstilles
10.9 Anlægspulje*
Anlægspulje på samlet 200 mio. kr. i budgetperioden indlagt i budgetforslaget nulstilles.
_____________________________________________________________
* Forslag markeret med * er identiske med forslag i 6-partiers (S, SF, R, K, DF og Alternativet) budgetforlig.
Oversigtstabel
1.000 kr. | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Tiltag – drift | ||||||
1. Specialiserede socialområde | ||||||
Budgetværn til specialiserede socialområde, BUU | BUU | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | |
Budgetværn til specialiserede socialområde, ÆHU | ÆHU | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
Budgetværn til specialiserede socialområde, BSU | BSU | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
Genopretning specialiserede socialområde 2019, BUU | BUU | 60.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Genopretning specialiserede socialområde 2019, ÆHU | ÆHU | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Genopretning specialiserede socialområde 2019, BSU | BSU | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Demografi behov | ||||||
Ældre- og Handicapudvalget | ÆHU | 0 | 22.034 | 43.752 | 67.524 | 93.776 |
Børn- og Ungeudvalget | BUU | 0 | 9.137 | 23.664 | 38.053 | 57.217 |
Beskæftigelses- og Socialudvalget | BSU | 0 | 790 | 1.678 | 2.520 | 3.342 |
Økonomiudvalget | ØKU | 0 | 743 | 5.659 | 8.379 | 9.868 |
By- og Kulturudvalget | BKU | 0 | 434 | 1.022 | 1.582 | 2.159 |
3. Beskæftigelse- og socialområdet | ||||||
Pulje under udsatteråd til de mest udsatte mennesker (Hjemløse m.fl.) | BSU | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Fra ledig til velfærdsmedarbejder | BSU | 0 | 14.000 | 18.000 | 18.000 | |
Arbejdsmiljø for elever | BSU | 0 | 8.400 | 9.900 | 11.700 | |
Investeringer – målrettede indsatser for dimittender | BSU | 0 | 10.000 | 10.000 | ||
Sparede ydelser – målrettede indsatser for dimittender | BSU | 0 | -10.000 | -10.000 | ||
4. Ældre og handikap | ||||||
Undersøgelse af særlige forhold og behov hos ældre med anden baggrund | ÆHU | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 |
½ time til service (klippekort) om ugen til ældre i plejebolig inkl. Lysningen | ÆHU | 0 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 |
Bedre normeringer til borgere med handikap på institution | ÆHU | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
5. Børn og unge | 0 | |||||
Socialrådgiver på børnehuse/dagtilbud | BUU | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
En bedre start for unge – alle unge skal med | BUU | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Forebyggelse af kriminalitet, herunder SSP | BUU | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Fritidspas samt udstyr til børn og unge i økonomisk udfordrede familier | BUU | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Forebyggende indsatser for udsatte børn | BUU | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Børnenes trivsel/psykisk sundhed i folkeskolen | BUU | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Trelærerordning på folkeskoler i 1. og 2. klasse i Dansk | BUU | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
6. Demokrati, kultur og retssikkerhed | ||||||
Mangfoldighedsråd | ØKU | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Borgerrådgiverfunktion i Odense | ØKU | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Portal til borgerforslag | ØKU | 0 | 250 | 50 | 50 | 50 |
Drift af Kulturelt samlingssted samt andre kulturtiltag i Vollsmose | BKU | 3.200 | 3.200 | 3.200 | ||
7. Klima/miljø | ||||||
Undersøgelse af luftkvalitet + luftkvalitetshandleplan | BKU | 0 | 800 | 800 | 800 | 800 |
30% billigere kollektiv trafik i Odense | BKU | 0 | 16.000 | 16.000 | 16.000 | 16.000 |
Pulje til klima og miljø, som kan søges af foreninger, lokalsamfund, institutioner o.l. | BKU | 0 | 15.000 | 13.800 | 13.800 | 13.800 |
Bistader og beplantning på kommunale bygninger og arealer | BKU | 0 | 5.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
1 stilling til klima- og miljøkoordinator (herunder fjordens dag) | BUU | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Grøn indkøb | ØKU | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Energy LEAN | BKU | 0 | 3.700 | 3.700 | 3.700 | 3.700 |
8. Tilbagekøb af besparelser | ||||||
Bemanding i reception og læsesal i stadsarkivet | ØKU | 0 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Dokumentation byomdannelse | ØKU | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Sundhedssekretariatet | ØKU | 0 | 127 | 127 | 127 | 127 |
Kommunikation | ØKU | 0 | 900 | 1.800 | 1.800 | 1.800 |
MED-systemet | ØKU | 0 | 25 | 50 | 50 | 50 |
Politiske og administrative styringsunivers | ØKU | 0 | 500 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Thinkers50 | ØKU | 0 | 372 | 1.472 | 1.472 | 3.072 |
Technology Denmark | ØKU | 0 | – | 500 | 500 | 500 |
Talent- og iværksætteri udviklingspulje | ØKU | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Blomsterfestival | ØKU | 0 | 250 | 500 | – | – |
Støtte til udviklingsprojekter i eksisterende events | ØKU | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 |
HC Andersen Festivals | ØKU | 0 | – | – | 2.000 | 2.000 |
Monitorering (BMF) | ØKU | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Udbud og Kontraktstyring | ØKU | 0 | – | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Reduceret prisfremskrivning | ØKU | 0 | 6.020 | 6.040 | 6.040 | 6.040 |
Strategisk udviklingspulje | ØKU | 0 | 400 | 800 | 800 | 800 |
Stram governancestyring og prioritering af IT-projekter | ØKU | 0 | 393 | 786 | 786 | 786 |
Ophør af understøttelse indenfor HR og arbejdsmiljø | ØKU | 0 | 424 | 848 | 848 | 848 |
Mindreforbrug elever | ØKU | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Løbende anlægsrammer | ØKU | 0 | 5.000 | 2.500 | – | – |
Ingen prisfremskrivning på selvejende haller samt idrætscentrene Korup og Pårup i 2020 | BKU | 0 | 220 | 470 | 470 | 470 |
Lukning af Center for civilsamfund | BKU | 0 | 593 | 2.186 | 2.186 | 2.186 |
Pulje til foreningsarbejde | BKU | 0 | 486 | 486 | 486 | 486 |
Ny pulje til civilsamfundsarbejde | BKU | 0 | -986 | -986 | -986 | -986 |
Modernisering af MED | BKU | 0 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Øvrige initiativer (Staben) | BKU | 0 | 750 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Øget sagsbehandlingstid i lokalplansager* | BKU | 0 | 900 | 900 | 900 | 900 |
Bortfald af vækststillinger oprettet ved intern omprioritering ifm. med byens vækst | BKU | 0 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Kan og skal-opgaver i Mobil i Odense | BKU | 0 | 70 | 70 | 70 | 70 |
Kan og skal-opgaver i Byudvikling | BKU | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Reduceret pulje til effektiviseringer | BKU | 0 | – | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Hække og pur klippes kun én gang årligt | BKU | 0 | 125 | 125 | 125 | 125 |
Ingen haveblus i Kgs. Have og Munke Mose op til jul | BKU | 0 | 60 | 60 | 60 | 60 |
Halvering af drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter ved Stige Ø | BKU | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Reduceret vedligeholdelse af skove og krat | BKU | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Ingen kommunal finansiering af Sankt Hans bål | BKU | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Reduceret bjørneklobekæmpelse | BKU | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Slukning af Gadelys* | BKU | 0 | 1.920 | 1.920 | 1.920 | 1.920 |
Reduktion i vedligeholdelse af Veje og Broer* | BKU | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Reduceret ukrudtsbekæmpelse* | BKU | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Reduceret renholdelse af veje, gade og pladser* | BKU | 0 | 750 | 650 | 650 | 650 |
Reduceret renovering af fortove* | BKU | 0 | 625 | 625 | 625 | 625 |
Reduceret renovering af kørebaner* | BKU | 0 | 625 | 625 | 625 | 625 |
Reduceret renovering af vejafvanding (vejvandsledninger)* | BKU | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Reduktion i brugerrettet Tekniske Service | BKU | 0 | 750 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Mindre indvendig vedligeholdelse af kommunale ejendomme | BKU | 0 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Mindre vedligeholdelse af kommunale ejendomme til arbejdsmiljøforbedringer | BKU | 0 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Service tilpasning i Rengøring | BKU | 0 | 1.350 | 2.350 | 2.350 | 2.350 |
Øget indtægter i Fritid og Kultur | BKU | 0 | 1.700 | 2.200 | 2.200 | 2.200 |
Reduktion af antal musikere mm. i Odense Symfoniorkester* | BKU | 0 | 1.500 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Øvrige initiativer (Fritid og Kultur) | BKU | 0 | 500 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Reduktion af tilskud til Det Fynske Kunstakademi | BKU | 0 | 73 | 146 | 146 | 146 |
Reduktion i tilskud til OBM* | BKU | 0 | 469 | 2.815 | 2.815 | 2.815 |
Bortfald af aktivitetstilskud til medlemmer over 65 år | BKU | 0 | 982 | 1.800 | 1.800 | 1.800 |
Reduktion af tilskud til Tip Toe Big Band | BKU | 0 | 162 | 224 | 224 | 224 |
Små Storby Teatre: Èn administration | BKU | 0 | 273 | 500 | 500 | 500 |
Nedtrapning af tilskud til Havnekulturfestivalen | BKU | 0 | 175 | 350 | 546 | 742 |
Reduktion af anlægstilskud til Odense Zoo* | BKU | 0 | 1.950 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Servicereduktion af aktiviteter på Byens Ø* | BKU | 0 | 545 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Bortfald af børnekulturkoordinering | BKU | 0 | 227 | 715 | 715 | 715 |
Bortfald af synlighed af kulturtilbud | BKU | 0 | 174 | 486 | 486 | 486 |
Reduktion af tilskud til Nordatlantisk Hus* | BKU | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Bortfald af Sommeraktiviteter | BKU | 0 | 99 | 182 | 182 | 182 |
Reduktion i tilskuddet til Kunstmuseet Brandts* | BKU | 0 | 1.500 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Bortfald af tilskud til skolebilletter til forestillinger i Odense Teater | BKU | 0 | 55 | 100 | 100 | 100 |
Ændring af aftale med Dukketeater Svanen | BKU | 0 | 82 | 150 | 150 | 150 |
Betaling for OK ydelser til Kulturregion Fyn (fra andre kommuner) | BKU | 0 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Reduktion af Kulturpuljen | BKU | 0 | 1.000 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Reduktion af tilskud til Gæsteatelier Hollufgaard | BKU | 0 | 20 | 40 | 40 | 40 |
Reduktion af de 3-årige kulturaftaler | BKU | 0 | 25 | 50 | 50 | 50 |
Reduktion af tilskud til aktiviteter Balletskolen | BKU | 0 | 50 | 100 | 100 | 100 |
Yderligere Reduktion i tilskud til OBM | BKU | 0 | 136 | 800 | 800 | 800 |
Reduktion vedr. kultur bestyrelsesnetværk | BKU | 0 | 0 | 58 | 58 | 58 |
Overdragelse af Julemarkedet | BKU | 0 | 1.061 | 1.061 | 1.061 | 1.061 |
Overdragelse af Torsdagskoncerter | BKU | 0 | 388 | 388 | 388 | 388 |
Servicetilpasning i Fritid og Eliteidræt | BKU | 0 | 750 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Reduktion af idrætspuljen | BKU | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Servicetilpasning i Bibliotekerne og Borgernes Hus | BKU | 0 | 1.500 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Reduktion i Eliteidrætssekretariatet | BKU | 0 | 250 | 500 | 500 | 500 |
Ernæringsfagligt team* | ÆHU | 0 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Måltidsmentorer/Måltidsakademiet* | ÆHU | 0 | 800 | 800 | 800 | 800 |
OK-Aktiv | ÆHU | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Kompetenceenhed under Akutteamet | ÆHU | 0 | 550 | 550 | 550 | 550 |
Center for Sundhed og Forebyggelse | ÆHU | 0 | 1.450 | 1.450 | 1.450 | 1.450 |
Mimers Brønd | ÆHU | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Team frivillighed. Civilsamfund og frivillighed | ÆHU | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Monofaglig kompetenceudvikling og kompetenceudvikling til ledere | ÆHU | 0 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Politik, Strategi og Udvikling samt Team Sundhed | ÆHU | 0 | 605 | 605 | 605 | 605 |
MED-systemet | ÆHU | 0 | 600 | 600 | 600 | 600 |
HR-området | ÆHU | 0 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Digitalisering og teknologi | ÆHU | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
De tværgående Stabe | ÆHU | 0 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Politik, Strategi og Udvikling samt Team Sundhed (Kan- og skal opgaver) | ÆHU | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Udbud og kontrakter | ÆHU | 0 | 2.400 | 2.400 | 2.400 | 2.400 |
Reduceret prisfremskrivning | ÆHU | 0 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 |
Optimeret arbejdsgange | BSU | 0 | 410 | 410 | 410 | 410 |
MED-systemet | BSU | 0 | 75 | 75 | 75 | 75 |
HR-området | BSU | 0 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Politiske og administrative styringsunivers | BSU | 0 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Kontaktcenter | BSU | 0 | 855 | 855 | 855 | 855 |
IT-systemer (fremskrivning og udviklingspulje) | BSU | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Alkoholbehandlingen | BSU | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Standardisering af kontrakter i Familie og Velfærd | BUU | 0 | 350 | 350 | 350 | 350 |
Tilpasning af åbningstider i børnehusene | BUU | 0 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Besparelse på tværgående | BUU | 0 | 93 | 93 | 93 | 93 |
Ændring af børnehusenes personalesammensætning | BUU | 0 | 1.750 | 1.750 | 1.750 | 1.750 |
Regulering af tilskud til Odensebørn i specialskoler/specialtilbuddenes SFO og klub | BUU | 0 | 742 | 1.780 | 1.780 | 1.780 |
Ensartet budgetfordeling til børnehusene (Forhåndstildeling Vollsmose) | BUU | 0 | 635 | 635 | 635 | 635 |
Ensartet budgettildeling til skolerne (Heldagsskole) | BUU | 0 | 593 | 1.424 | 1.424 | 1.424 |
Centralisering af administration i SSP (I) | BUU | 0 | 366 | 366 | 366 | 366 |
Effektivisering af arbejdsgange på to matrikler+A201 | BUU | 0 | 579 | 579 | 579 | 579 |
Reorganisering af MED-systemet | BUU | 0 | 796 | 796 | 796 | 796 |
Nedjustering af centrale budgetter i Dagtilbud | BUU | 0 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Tilpasning af midler til kompetenceudvikling | BUU | 0 | 975 | 1.225 | 725 | 325 |
Generel tilbageholdenhed | BUU | 0 | 2.619 | 0 | 0 | 0 |
Effektivisering af administrative funktioner i UngOdense | BUU | 0 | 500 | 750 | 750 | 750 |
Justering af ledelsesspænd og administrationsfunktioner på dagtilbudsområdet | BUU | 0 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Ledelse og administration – Platanhaven | BUU | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Daglige pædagogiske ledere – lokale løsninger | BUU | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 |
MED-organisering | BUU | 0 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Automatisering og effektivisering af økonomiopgaver | BUU | 0 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Sammenlægning af administrative funktioner i dagplejen, pladsanvisningen og forældrebetalingen. | BUU | 0 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Centralisering af administrative funktioner i Specialpædagogisk rådgivning og Børneterapien | BUU | 0 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Centralisering af administration i SSP (II) | BUU | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Optimering af sekretariatsfunktioner vedr. Tværfaglig Sundhed og Forebyggelse | BUU | 0 | 400 | 400 | 400 | 400 |
Administrative opgaver i Tandplejen | BUU | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Politisk og administrativt styringsunivers | BUU | 0 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Medarbejderreduktion SSP | BUU | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Tilpasning af midler til kompetenceudvikling | BUU | 0 | 275 | 25 | 525 | 925 |
Effektiviseringer til lokal udmøntning – via fokus på kerneopgaven og optimering af lokale arbejdsprocesser | BUU | 0 | 1.275 | 1.275 | 775 | 375 |
Reduktion af tilskud til foreningen ’Opad’ | BUU | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Reduktion af medarbejdere i Familie og Velfærdsafdelingen | BUU | 0 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Reduceret prisfremskrivning | BUU | 0 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Facility management | BUU | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Reduktion af Husassistenter | BUU | 0 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Skolehave Sct. Hans | BUU | 0 | 73 | 73 | 73 | 73 |
Effektiviseringer til lokal udmøntning – via fokus på kerneopgaven og optimering af lokale arbejdsprocesser | BUU | 0 | 1.585 | 1.585 | 2.085 | 2.485 |
Overgangspulje | BUU | 0 | -58 | -58 | -558 | -958 |
I alt – tiltag drift | 100.000 | 357.351 | 428.262 | 471.041 | 491.041 | |
Tiltag – Anlæg | ||||||
9. Anlæg | ||||||
Nye børneinstitutioner | ØKU | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Nye børneinstitutioner, Afledt drift | ØKU | 0 | 0 | 1.120 | 1.920 | 1.920 |
Skovplantning | BKU | 0 | 11.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 |
Kulturelt samlingssted i Vollsmose | BKU | 2.000 | ||||
Køb af dyrkningsret + køb til udlægning til vild natur | BKU | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Afvikling af pavilloner og erstatning med nybyggeri | BKU | 0 | 40.000 | 0 | 0 | 0 |
Nyt botilbud på handicapområdet | BKU | 0 | 43.100 | 0 | 0 | 0 |
Nyt botilbud på handicapområdet, afledt drift | ØKU | 0 | 0 | 0 | 1.100 | 2.155 |
Ekstra halkapacitet Østerbro | BKU | 0 | 15.000 | 0 | 0 | 0 |
Ekstra halkapacitet Østerbro, Afledt drift | ØKU | 0 | 0 | 0 | 700 | 1.400 |
VVM letbane del 2, for 2020 og 2021 (38,1 mio. kr.) | ØKU | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Park + Ride + Bike | BKU | 0 | 3.000 | 0 | 0 | 0 |
Park + Ride + Bike, afledt drift | ØKU | 0 | 0 | 22 | 22 | 22 |
Sikre skoleveje og cykelstier | BKU | 0 | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
Sikre skoleveje og cykelstier, afledt drift | ØKU | 0 | 0 | 250 | 500 | 500 |
I alt | 0 | 144.100 | 34.142 | 36.742 | 38.497 | |
Heraf afledt drift | 0 | 0 | 1.392 | 4.242 | 5.997 | |
Heraf anlæg | 0 | 144.100 | 33.000 | 33.000 | 33.000 | |
10. Finansiering | ||||||
Grundskyld hæves fra 21,71 promille til 27,33 promille | IND | 0 | 155.471 | 160.446 | 168.949 | 177.735 |
Dækningsafgift på erhvervsejendomme hæves fra 1,3 promille til 10 promille | IND | 0 | 141.274 | 149.146 | 160.580 | 172.643 |
Skattesanktion for merindtægt, der overstiger ramme på 36,9 mio. kr. | IND | 0 | -216.931 | -144.621 | -144.621 | -72.310 |
Nulstille omprioritering til velfærd inkl. prognoseusikkerhed | ØKU | 0 | 96.660 | 196.784 | 199.272 | 199.272 |
Demografiløft økonomiaftale 2020 | ØKU | 0 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
Forventet demografiløft økonomiaftale fra 2021 og frem | ØKU | 0 | 0 | 35.000 | 70.000 | 105.000 |
Driftspulje | ØKU | 0 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
Pulje til afledt drift af anlægsmuligheder | ØKU | 0 | 0 | 5.000 | 7.500 | 10.000 |
Anlægspulje | ØKU | 0 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
I alt | 0 | 296.473 | 521.755 | 581.680 | 712.339 |