Spørgsmål fra Enhedslisten stopper nemlig.com i Odense Kommune

Spørgsmål fra Enhedslisten stopper nemlig.com i Odense Kommune

På baggrund af en henvendelse fra Enhedslisten Odense stopper kommunen med at bruge nemlig.com, som er et datterselskab af Intervare.

Odense Kommune har – foranlediget af en henvendelse fra Enhedslisten – undersøgt og opdaget, at forskellige afdelinger og institutioner i kommunen i perioden fra 1. januar 2019 til 31. marts 2021 har brugt 1,47 mio. kr. på indkøb gennem nemlig.com. Men nemlig.com har ikke samhandelsaftale med Odense Kommune, og derfor vil Forvaltningen nu rette henvendelse til de afdelinger og institutioner, der har brugt penge på nemlig.com. Det er budskabet i Borgmesterforvaltningens svar til Enhedslistens Søren Freiesleben .

Det er glædeligt, mener Enhedslistens byrådsmedlemmer i Odense Reza Javid og Søren Freiesleben:

”Det er ærgerligt, at der er handlet med en virksomhed, som ikke er forpligtet af kommunens arbejdsklausul, og som har kritisable arbejdsforhold, men det er glædeligt, at vi nu får bugt med kommunal handel med denne virksomhed”.

Og det er præcis, hvad der er udsigt til. For når der foregår forbrug på nemlig.com i kommunen, er det en fejl. Derfor vil kommunen nu gøre en ekstra indsats for at indskærpe over for alle afdelinger og institutioner, at forbrug skal foregå inden for samhandelsaftalen.

”Set i lyset af den nyeste udvikling, hvor det er kommet frem i lyset, at nemlig.com ikke tilbyder deres ansatte anstændige arbejdsforhold, er det en vigtig opdagelse, Enhedslisten Odense har gjort”.

Det siger Enhedslistens byrådsmedlem Søren Freiesleben og tilføjer:

”De beretninger, vi i den sidste tid har hørt om arbejdsforholdene i nemlig.com, burde ikke kunne finde sted i Danmark. Det er så vigtigt, at Odense Kommune ikke fortsat bidrager til den slags”.

Selv om der ikke er udsigt til, at der i fremtiden vil blive handlet på nemlig.com i regi af Odense Kommune, så er Enhedslistens arbejde ikke slut:

”Vi var på vej med et forslag til Odense Byråd om forbud mod, at kommunen handler med nemlig.com. På baggrund af vores henvendelse bevæger kommunen sig nu i samme retning. Det kvitterer vi for ved at stille vores forslag i bero, men vi vil fortsat følge kommunens forbrug på nemlig.com til den dag, det er nøjagtigt 0,- kr.” udtaler Reza Javid.