Besparelse på børn og unge skal fjernes. Der skal oprettes et børneværn i budgettet.

Enhedslisten Odense mener, at de planlagte besparelser på 33,9 millioner kroner i Børn- og Ungeforvaltningen skal fjernes. Vi foreslår oprettelse at et børneværn i kommende budgetter.

Enhedslisten Odense er meget bekymret for udviklingen på Børn- og Ungeområdet i Odense Kommune. På grund af budgetoverskridelse, er der lagt op til en besparelse på 33,9 millioner kroner i området for udsatte børn.

Socialpædagoger, lærere og socialrådgivere har protesteret ved at skrive åbne breve. Vi er enig med pædagoger, lærere og socialrådgivere i Odense, som advarer mod besparelser i Børn- og Ungeforvaltningen.

Vi mener, at besparelser i den størrelsesorden uundgåeligt vil gå ud over indsatsen for de mest udsatte børn i vores by, og det vil sætte vores medarbejdere under et uacceptabelt pres til at skære ned på støtte til børn og familier, der har behov for hjælp, som er nødvendig.

Enhedslisten mener ikke, at det er forsvarligt at skære ned på området.

Det er tvingende nødvendigt, at der oprettes et børneværn i budgettet.

Vi mener, at børn er vores fælles ansvar og foreslår derfor:

1) De planlagte besparelser skal fjernes. Den fælles kommunekasse skal dække de 33,9 millioner, som mangler i Børn- og Ungeforvaltningen i 2019.

2) Fra 2020 skal vi oprette en økonomisk buffer i budgettet på Børn og Unge området, som kan dække eventuelle ekstraudgifter til anbringelse og forebyggelse. Man kan ikke på forhånd regne ud, hvor mange børn kommer i alvorlige vanskeligheder og hvor mange penge, der skal bruges på forebyggelse, anbringelse og andre nødvendige indsatser. Derfor er det tvingende nødvendigt, at der oprettes et børneværn i form af en økonomisk buffer til uforudsete udgifter i næste års budget på samme måde, som vi har et velfærdsværn på området for forsørgelses- og sikringsydelser.

Det er ikke klogt at skære ned på forebyggelse og behandling. Det vil medføre både menneskelige omkostninger og større problemer og udgifter i fremtiden.