Enhedslisten Odense kræver lokal folkeafstemning om salg af Fjernvarme Fyn. Konservative støtter op.

Enhedslisten kræver en lokal folkeafstemning i Odense om salg af Fjernvarme Fyn. Konservative og DF støtter forslaget.

Salget svarer til at optage et kviklån med en rente på 40 procent. Det er ikke fornuftigt.

Kritisk infrastruktur skal være under demokratisk politisk kontrol

Enhedslisten er imod salg og privatisering af kritisk infrastruktur. Vi var det første parti, der allerede i forbindelse med budgetforhandlinger i 2019 meldte vores modstand ud. Senest har Konservative og DF meldt deres modstand. Det var ud over de massive nedskæringer en af årsagerne til, at vi forlod budgetforhandlingerne, da det stod klar at forberedelse af et salg skulle være en del af budgetforliget. Vi mener, at infrastruktur skal være offentligt eje og under demokratisk og politisk kontrol. Det slår partiets politiske ordfører Reza Javid fast.  Det sikrer tryghed hos borgerne og er et værn mod videresalg og fusion med andre selskaber.

Et ufornuftigt dyrt kviklån

Odense Kommune og Energi Fyn er blevet enig om en pris på 900 millioner kr. men odenseanerne får kun 524 millioner kr. ud af salget i løbet af en årrække fordi ved et salg skal 40 % af prisen betales til staten. Salget er en klar tab-tab situation for Odense: ”Vi mister en veldreven offentlig virksomhed med et årligt overskud på over 150 millioner kr. og vi mister samtidig 40 % af prisen dvs. 375 millioner kroner, som skal afleveres til staten. Det svarer til at optage et kviklån med en rente på 40 procent. Intet fornuftigt menneske vil foretage en sådan transaktion i sin privatøkonomi.

Krav om lokal folkeafstemning

Befolkningen i Odense har krav på en reel inddragelse. Sagens store principielle og økonomiske betydning nødvendiggør, at odenseanerne skal høres, inden byrådet træffer den endelige beslutning. Enhedslisten kræver reel inddragelse af folket i dette vigtige spørgsmål og stiller forslag om en lokal folkeafstemning, hvor odenseanerne kan sige ja eller nej til salg af deres Fjernvarmeselskab. Sagen er for vigtig til at blive hastet igennem. Befolkningen skal ikke spises af med 4 borgermøder, hvor der kun kan deltage 100 mennesker på grund af coronarestriktioner.

Enhedslistens generalforsamling opfordrer til mobilisering af modstand

Enhedslistens medlemmer i Odense er imod salget. En netop afholdt generalforsamling i afdelingen har lørdag den 15. august vedtaget en udtalelse, hvor der står: ”Generalforsamlingen ser med stor bekymring på Odense Kommunes planer om at sælge Fjernvarme Fyn til Energi Fyn. Generalforsamlingen opfordrer bestyrelsen til at igangsætte en offentlig kampagne for at mobilisere modstand mod salg af Fjernvarme Fyn gennem medier, debatmøder, aktioner, materialeuddeling på gader osv. Generalforsamlingen opfordrer byrådsbaggrundsgruppen til at stille et konkret forslag i byrådet om en lokal folkeafstemning, hvor odenseanerne kan sige ja eller nej til salg af Fjernvarme Fyn”.