Pernille Skipper besøgte Vollsmose i 11. time: Flertal i byråd vedtager nedrivninger på onsdag

Enhedslistens politiske ordfører Pernille Skipper besøgte søndag Vollsmose, sammen med den lokale spidskandidat til Folketinget, Victoria Velasquez. Lokale beboere fra initiativet Almen Modstand, var mødt op foran Vollsmose Bytorv, for at overrække ordføreren over 400 underskrifter der var blevet indsamlet blandt beboerne, over de sidste par dage.

“I er vores håb, for en fremtid her i Vollsmose. Vi regner med jer. Mennesker skal ikke flyttes mod deres vilje” sagde en lokal Vollsmosebeboer, Rina Krøyer, da hun overrakte folketingspolitikeren underskrifterne, som hun selv har været med til at indsamle.

Ordføreren var i bydelen blandt andet for at reklamere for en demonstration foran Odense rådhus på onsdag klokken 16. Den er indkaldt under sloganet “Nej til nedrivning og tvangsflytning”.

Desuden mødte Skipper Vollsmoses bydelssøstre, som gennem deres frivillige arbejde støtter socialt udsatte kvinder i bydelen. Den lokale spidkandidat Victoria Velásquez udtalte efter besøget:

“Det er så vigtigt at bringe nogle af de mange gode historier fra den her bydel frem. De andre partier prøver ved hjælp af skræmmekampagner at forsvare at jævne gode billige familieboliger med jorden, for at bane vejen for at private udlejere kan tjene penge. Det vil vi ikke stiltiende acceptere.”

Medlem af Odense byråd Reza Javid supplerede: “Vi har tænkt os at kæmpe til det sidste. Både i og uden for byrådet. Det er rigtig godt at beboerne i Vollsmose er stærkt på banen lokalt. Nu er det vigtigt at vi alle bakker dem op på onsdag klokken 16, til demonstrationen foran Rådhuset”.

Se mere om demonstrationen på facebook: www.facebook.com/events/333933840521928/

Pressemeddelelse inden besøget:

Pernille Skipper besøger Vollsmose i 11. time: Flertal i byråd vedtager nedrivninger på onsdag

Søndag 19. maj klokken 14.30, besøger Enhedslistens politiske ordfører Pernille Skipper og fynske spidskandidat Victoria Velásquez, Vollsmose bydelen. De er på gaden for at gå i dialog med beboerne og opfordre dem til at gøre modstand mod den såkaldte ghettoplan, ved at gå til demonstration i forbindelse med byrådsmødet på onsdag. Det er på onsdag, at lokalpolitikerne skal tage endeligt stilling til den såkaldte udviklingsplan for Vollsmose.

Victoria Velásquez udtaler:

– Mennesker stopper ikke med at være arbejdsløse eller bliver raske fra deres førtidspension, fordi politikerne river deres hjem ned. Det her forslag rammer massevis af mennesker i Odense og det er fuldstændig tosset at omkring 1000 gode billige boliger skal jævnes med jorden og at næsten 3000 beboere skal tvinges til at flytte væk fra deres skoler, arbejdspladser og sociale netværk. Det gavner ikke følelsen af at stå uden for fællesskabet.

Reza Javid, folketingskandidat og medlem af Odense byråd for Enhedslisten, udtaler:

– Det her er et kæmpe angreb på vores almene boliger i Odense. Det er svinsk at man bruger lejernes egne opsparede penge i landsbyggefonden, til at bane vejen for at private kan tjene penge.

– Jeg vil appellere til at de andre partier, særligt Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Alternativet, slår koldt vand i blodet og overvejer at stemme imod Udviklingsplanen. De hævder at de vil ændre den sociale arv, men indtil videre har planerne kun gjort forældre og børn herude usikre på deres fremtid.

Victoria Velásquez afrunder:

– Vi er på gaden i dag for at støtte beboerne i deres kamp. Vi opfordrer alle borgere i Odense og omegn, til at komme til demonstration på onsdag klokken 16 til 17 foran Odense Rådhus.

Se mere på facebook: www.facebook.com/events/333933840521928/