Det Grønne Valgforbund

En historisk dag, en nyskabelse i Odenses lokalpolitik og en understregning af Enhedslistens selvstændige position i byrådet: Onsdag d. 10. februar afholdt Enhedslisten Odense et fælles pressemøde med Veganerpartiet og Alternativet i Odense, hvor partierne offentliggjorde, at de har dannet et nyt grønt valgforbund til Kommunalvalg 2021.

Som vores byrådsmedlem Reza Javid udtaler til Fyens Stiftstidende:

“Vi har haft lange drøftelser i partiet, og vores medlemmer ønsker ikke, at deres stemmer skal gå til partier, der støttede et salg af Fjernvarme Fyn og støtter nedrivninger af folks boliger og tvangsflytninger fra Vollsmose. Derudover betyder det også noget, at når man indgår valgforbund med store partier, er det som regel dem, der har gavn af sådan en alliance

Valgforbundsaftalen er baseret på en række ‘politiske pejlemærker’ med vægt på styrket velfærd, grøn omstilling, biodiversitet og vild natur, rent drikkevand, dyrevelfærd, borgerinddragelse, ligestilling og mangfoldighed.

Også TV2 Fyn og lokalstationen Odense Ser Rødt dækkede pressemødet. Du kan se det livestreamede pressemøde her og pressemeddelelse i Ritzau her.