Efter annullering af salg af Fjernvarme Fyn; Enhedslisten Odense tiltræder milliardaftalen om at bygge, renovere og modernisere velfærdsbygninger

Det har været en vild uge i politik i Odense, og for Enhedslisten har højdepunkterne været, at først blev salget af Fjernvarme Fyn droppet og så tiltræder vi en aftale, som sikrer os indflydelse på de kommende 10 års arbejde med at bygge og forbedre de fysiske rammer for velfærden i byen. Annullering af salg af Fjernvarme Fyn åbnede vejen for at Enhedslisten kunne tiltræde aftalen.

Alle byrådspartier i Odense indgik i juni 2020 en aftale om afsætte næsten 1,8 milliarder kroner til at bygge, renovere og modernisere velfærdens fysiske rammer frem mod 2030. Aftalen blev kaldt ‘Et trygt og sikkert fundament for vores fælles velfærd’ forkortet til aftalen om Velfærdens fundament. Det var den største enkeltstående anlægsinvestering i velfærden nogensinde i Odense Kommune.

I forbindelse med budgetforlig for 2021 kunne der ikke opnås enighed i byrådet om hvor finansiering af de ca. 1,8 mia. skulle komme fra. S, SF og R, som tilsammen har flertal i byrådet, indgik et tillægsaftale, hvor salg af Fjernvarme Fyn var en del af finansieringen. Enhedslisten var med i budgetforlig for 2021, men ville på grund af sin modstand mod salg af Fjernvarme Fyn ikke være med i tillægsaftalen om finansiering af velfærdsaftalen. Enhedslisten meldte ud på det tidspunkt, at vi er kun havde problemer med den del af finansiering i tillægsaftalen, som handlede om salg af Fjernvarme Fyn. Det drejer sig om 524 mio. kr.

Kampen mod salg af Fjernvarme Fyn gav resultat i denne uge og salget blev annulleret. Dermed var forhindringen fjernet og Enhedslisten kunne tiltræde aftalen. Det skete på et pressemøde 13.11.2020 på Odense Rådhus sammen med S, SF og R, som nu med Enhedslisten repræsenterer 18 ud af 29 mandater i Odense Byråd. Politisk ordfører Reza Javid skrev under aftalen på vegne af Enhedslisten Odense.

Med tiltrædelsen tager Enhedslisten del og sikres indflydelse i beslutninger om de kommende 10 års anlægsprojekter i forbindelse med Velfærdens fundament i kommunen, som vi ellers var afskåret fra.

Presseomtale:

“Ingen kan give Enhedslisten mundkurv på!” Enhedslistens Reza Javid’s interview med DR Fyn om sagen: her 00:31:40 min. ind i udsendelsen: https://www.dr.dk/radio/p4fyn/p4fyn-eftermiddag/p4-eftermiddag-2020-11-13-16-05-6

Enhedslisten skriver under på milliardaftale: https://fyens.dk/artikel/smalt-velf%C3%A6rdsforlig-bliver-lidt-bredere-enhedslisten-skriver-under-p%C3%A5-milliardaftale